DZIELNICOWY PROGRAM EDUKACJI EKOLOGICZNEJ "OD NAJMŁODSZYCH LAT Z EKOLOGIĄ ZA PAN BRAT"
W roku szkolnym 2020/21 nasze przedszkole będzie brało udział w programie ekologicznym skierowanym do wszystkich przedszkolaków, co łączy się ściśle z innymi podejmowanymi przez nas działaniami związanymi z edukacją w terenie (realizacja projektu Erasmus+ Blossoming Outdoors oraz Active Learning Outdoors - Implementing Forrest School Approach).
- Spacer w najbliższej okolicy przedszkola w celu obserwacji i poszukiwania pojemników do recyklingu;
- Udział w ogólnopolskiej akcji SPRZATANIE ŚWIATA (24 września) - porządkowanie ogrodu przedszkolnego i najbliższej okolicy;
- Utworzenie wspólnie z dziećmi „KODEKSU – MAŁEGO EKOLOGA” – prawa i obowiązki;
- Organizowanie w przedszkolu zbiórki np. makulatury, baterii, zakrętek itp.;
- Utworzenie w ogrodzie przedszkolnym KOMPOSTOWNIKA – wykorzystywanie odpadów organicznych;
- Organizowanie zabaw i zajęć plastycznych z wykorzystaniem surowców wtórnych;
- Spacery i wycieczki po najbliższej okolicy przedszkola – obserwacja jesiennej przyrody;
- Gromadzenie w kącikach przyrody tzw. „Darów Jesieni” (dary lasu, warzywa, owoce);
- „Zdrowie na talerzu” – zajęcia kulinarne z wykorzystaniem sezonowych warzyw lub owoców;
- Wykorzystywanie materiału przyrodniczego do zajęć dydaktycznych wg pomysłu nauczyciela (np. prac plastycznych, zabaw matematycznych – przeliczanie, porównywanie, klasyfikowanie, zabaw muzyczno-rytmicznych itp.);
- Spacer do parku, lasu – zapoznanie z zasadami właściwego zachowywania się w parku, lesie;
- Obchody Święta Drzewa (10 października) – np. posadzenie drzewka w ogrodzie przedszkolnym;
- Znaczenie lasów i drzew w życiu zwierząt i ludzi;
- „Lasy w niebezpieczeństwie!” – zapoznanie ze sposobami ochrony drzew; Eksperyment „Jak powstaje papier czerpany?”;
- Las – dom ptaków i zwierząt - przygotowania zwierząt do zimy;
- Udział w zajęciach o tematyce przyrodniczej i ekologicznej organizowanych przez różne instytucje np. w Muzeum Jeździectwa i Łowiectwa;
- Parki, rezerwaty – wyjaśnienie pojęć; zapoznanie z wybranymi chronionymi gatunkami roślin i zwierząt;
- Spacery w najbliższej okolicy przedszkola – obserwacja zmian zachodzących w zimowym krajobrazie;
- Podejmowanie działań na rzecz pomocy zwierzętom:
- „Poznajemy gości zimowej stołówki” – poznanie ptaków zimujących w Polsce, zakładanie karmników; dokarmianie ptaków podczas złych warunków atmosferycznych;
- Organizacja zbiórki karmy i potrzebnych rzeczy dla zwierząt ze schronisk;
- „Choinka dla zwierząt” – wycieczka do Puszczy Kampinoskiej;
- „Ekologiczna choinka” – wykonanie ozdób choinkowych z naturalnych surowców (lub wtórnych);
- „Skąd bierzemy prąd?” – poznawanie źródeł pozyskiwania energii i rodzajów elektrowni;
- Zasady oszczędzania energii (np.: ciepło – zakręcanie kaloryferów podczas wietrzenia, energia świetlna - używanie energooszczędnych żarówek, wyłączanie urządzeń na tzw. standy (czuwaniu); fotowoltaika, paliwo ekologiczne – z odpadów, odłączanie z kontaktów zbędnych urządzeń elektrycznych, oświetlanie wybranych miejsc na czujniki tzw. fotokomórki itp.);
- „Energia w naszym przedszkolu” – spacer po pomieszczeniach przedszkolnych w poszukiwaniu urządzeń działających na prąd; wdrażanie do poszanowania energii elektrycznej;
- Teatrzyk cieni – eksperymentowanie ze światłem;
- „Woda w różnej postaci” - zapoznanie z różnymi stanami skupienia wody (śnieg, lód, para, ciecz); doświadczenia ze śniegiem, lodem - zwrócenie uwagi na zanieczyszczenia;
- „Komu i do czego potrzebna jest woda?” – poznawanie znaczenia wody w życiu człowieka, roślin i zwierząt;
- „Dlaczego pada deszcz?” - poznanie obiegu wody w przyrodzie. Wyjaśnianie pojęcia „kwaśny deszcz” i jego negatywnego skutku;
- „Chore rzeki i jeziora” - zapoznanie z przyczynami zanieczyszczenia wód i sposobami jej ochrony oraz jej oczyszczania;
- „Kącik małego badacza” – zabawy badawcze z wodą (rozpuszczanie różnych substancji w wodzie, barwienie wody, parowanie i skraplanie, „co pływa, co tonie”, krystalizacja soli i cukru itp.);
- Zabawy na śniegu i lodzie – przestrzeganie bezpieczeństwa zabaw;
- „Oszczędzamy wodę” – poznanie sposobów oszczędzania; projektowanie plakietek, umieszczanie ich przy kranach w przedszkolu i domu;
- Światowy Dzień Dzikiej Przyrody (3 marca);
- „W poszukiwaniu wiosny” – spacery w najbliższej okolicy, obserwacja przyrody;
- „Wiosna na parapecie” – założenie hodowli roślin: siane rzeżuchy, owsa, kwiatów, sadzenie cebuli itp.; pielęgnacja oraz obserwacja wzrostu roślin;
- „Czego do życia potrzebuje roślina?” – eksperymenty i doświadczenia z wodą i światłem;
- Obchody Pierwszego Dnia Wiosny - przygotowanie „EKOLOGICZNEJ MARZANNY” (z odpadów, surowców wtórnych);
- Międzynarodowy Dzień Ptaków (1 kwietnia) - poszukiwanie i obserwacja ptaków w ogrodzie przedszkolnym, poznanie wyglądu i nazw wybranych ptaków, ich zwyczajów, jesienne migracje, wiosenne przyloty, budowanie gniazd; rysowanie, malowanie, konstruowanie ptaków wg pomysłów dzieci itp.);
- „ Co to jest gleba?” – wyjaśnienie pojęcia; Komu i do czego jest potrzebna? – burza mózgów;
- „Zanieczyszczenia gleby i sposoby jej ochrony” – pogadanki, prelekcje, filmy itp.;
- Prace w ogrodzie przedszkolnym: sianie i sadzenie kwiatów, warzyw na wyznaczonych rabatach i klombach – pielęgnacja i obserwacja wzrostu roślin;
- Obchody Międzynarodowego Dnia Ziemi (22 kwietnia) – udział w akcji „GODZINA DLA ZIEMI” - przygotowanie i umieszczenie w widocznych miejscach plakatów informujących o organizowanej akcji;
- Wystawka prac z okazji obchodów Dnia Ziemi;
- Zabawy w plenerze – obserwacje przyrodnicze (z wykorzystaniem lup) owadów, roślin;
- Dzień Niezapominajki – 15 maja;
- „Co to jest powietrze?” – poszukiwanie odpowiedzi;
- „Szukaj wiatru w polu” - zabawy z wiatrem, eksperymenty, doświadczenia;
- „Chore powietrze” – zapoznanie z przyczynami zanieczyszczenia powietrza i sposobami jego ochrony;
- Dzień Ochrony Środowiska (5 czerwca);
- Wycieczka całodniowa do gospodarstwa agroturystycznego (lub innego miejsca przyrodniczego) - poznawanie zwierząt hodowanych na wsi oraz wyrobów z własnej ekologicznej hodowli; zabawy na łonie natury;
- „Eko piknik” z udziałem rodziców z okazji Dnia Dziecka, Święta Rodziny itp.