P237

 

 

 

   Godło RP  logo BIP 2

logo tłumacza migam2   2016 logo aps symbol 1

 


DZIELNICOWY PROGRAM EDUKACJI EKOLOGICZNEJ "OD NAJMŁODSZYCH LAT Z EKOLOGIĄ ZA PAN BRAT"

W roku szkolnym 2020/21 nasze przedszkole będzie brało udział w programie ekologicznym skierowanym do wszystkich przedszkolaków, co łączy się ściśle z innymi podejmowanymi przez nas działaniami związanymi z edukacją w terenie (realizacja projektu Erasmus+ Blossoming Outdoors oraz Active Learning Outdoors - Implementing Forrest School Approach).

  • Spacer w najbliższej okolicy przedszkola w celu obserwacji i poszukiwania pojemników do recyklingu;
  • Udział w ogólnopolskiej akcji SPRZATANIE ŚWIATA (24 września) - porządkowanie ogrodu przedszkolnego i najbliższej okolicy;
  • Utworzenie wspólnie z dziećmi „KODEKSU – MAŁEGO EKOLOGA” – prawa i obowiązki;

  • Organizowanie w przedszkolu zbiórki np. makulatury, baterii, zakrętek itp.;

  • Utworzenie w ogrodzie przedszkolnym KOMPOSTOWNIKA – wykorzystywanie odpadów organicznych;
  • Organizowanie zabaw i zajęć plastycznych z wykorzystaniem surowców wtórnych;
  • Spacery i wycieczki po najbliższej okolicy przedszkola – obserwacja jesiennej przyrody;

  • Gromadzenie w kącikach przyrody tzw. „Darów Jesieni” (dary lasu, warzywa, owoce);

  • „Zdrowie na talerzu” – zajęcia kulinarne z wykorzystaniem sezonowych warzyw lub owoców;
  • Wykorzystywanie materiału przyrodniczego do zajęć dydaktycznych wg pomysłu nauczyciela (np. prac plastycznych, zabaw matematycznych – przeliczanie, porównywanie, klasyfikowanie, zabaw muzyczno-rytmicznych itp.);
  • Spacer do parku, lasu – zapoznanie z zasadami właściwego zachowywania się w parku, lesie;
  • Obchody Święta Drzewa (10 października) – np. posadzenie drzewka w ogrodzie przedszkolnym;

 

  • Znaczenie lasów i drzew w życiu zwierząt i ludzi;
  • „Lasy w niebezpieczeństwie!” – zapoznanie ze sposobami ochrony drzew; Eksperyment „Jak powstaje papier czerpany?”;
  • Las – dom ptaków i zwierząt - przygotowania zwierząt do zimy;
  • Udział w zajęciach o tematyce przyrodniczej i ekologicznej organizowanych przez różne instytucje np. w Muzeum Jeździectwa i Łowiectwa;
  • Parki, rezerwaty – wyjaśnienie pojęć; zapoznanie z wybranymi chronionymi gatunkami roślin i zwierząt;
  • Spacery w najbliższej okolicy przedszkola – obserwacja zmian zachodzących w zimowym krajobrazie;
  • Podejmowanie działań na rzecz pomocy zwierzętom:
  • „Poznajemy gości zimowej stołówki” – poznanie ptaków zimujących w Polsce, zakładanie karmników; dokarmianie ptaków podczas złych warunków atmosferycznych;
  • Organizacja zbiórki karmy i potrzebnych rzeczy dla zwierząt ze schronisk;
  • „Choinka dla zwierząt” – wycieczka do Puszczy Kampinoskiej;
  • „Ekologiczna choinka” – wykonanie ozdób choinkowych z naturalnych surowców (lub wtórnych);
  • „Skąd bierzemy prąd?” – poznawanie źródeł pozyskiwania energii i rodzajów elektrowni;
  • Zasady oszczędzania energii (np.: ciepło – zakręcanie kaloryferów podczas wietrzenia, energia świetlna - używanie energooszczędnych żarówek, wyłączanie urządzeń na tzw. standy (czuwaniu); fotowoltaika, paliwo ekologiczne – z odpadów, odłączanie z kontaktów zbędnych urządzeń elektrycznych, oświetlanie  wybranych miejsc na czujniki tzw. fotokomórki itp.);
  • „Energia w naszym przedszkolu” – spacer po pomieszczeniach przedszkolnych w poszukiwaniu urządzeń działających na prąd; wdrażanie do poszanowania energii elektrycznej;
  • Teatrzyk cieni – eksperymentowanie ze światłem;
  • „Woda w różnej postaci” - zapoznanie z różnymi stanami skupienia wody (śnieg, lód, para, ciecz); doświadczenia ze śniegiem, lodem - zwrócenie uwagi na zanieczyszczenia;
  • „Komu i do czego potrzebna jest woda?” – poznawanie znaczenia wody w życiu człowieka, roślin i zwierząt;
  • „Dlaczego pada deszcz?” - poznanie obiegu wody w przyrodzie. Wyjaśnianie pojęcia „kwaśny deszcz” i jego negatywnego skutku;
  • „Chore rzeki i jeziora” - zapoznanie z przyczynami zanieczyszczenia wód i sposobami jej ochrony oraz jej oczyszczania;
  • „Kącik małego badacza” – zabawy badawcze z wodą (rozpuszczanie różnych substancji w wodzie, barwienie wody, parowanie i skraplanie, „co pływa, co tonie”, krystalizacja soli i cukru itp.);
  • Zabawy na śniegu i lodzie – przestrzeganie bezpieczeństwa zabaw;
  • „Oszczędzamy wodę” – poznanie sposobów oszczędzania; projektowanie plakietek, umieszczanie ich przy kranach w przedszkolu  i domu;

 

  • Światowy Dzień Dzikiej Przyrody (3 marca);
  • „W poszukiwaniu wiosny” – spacery w najbliższej okolicy, obserwacja przyrody;
  • „Wiosna na parapecie” – założenie hodowli roślin: siane rzeżuchy, owsa, kwiatów, sadzenie cebuli itp.; pielęgnacja oraz obserwacja wzrostu roślin;
  • „Czego do życia potrzebuje roślina?” – eksperymenty i doświadczenia z wodą i światłem;
  • Obchody Pierwszego Dnia Wiosny - przygotowanie „EKOLOGICZNEJ MARZANNY” (z odpadów, surowców wtórnych);
  • Międzynarodowy Dzień Ptaków (1 kwietnia) - poszukiwanie i obserwacja ptaków w ogrodzie przedszkolnym, poznanie wyglądu i nazw wybranych ptaków, ich zwyczajów, jesienne migracje, wiosenne przyloty, budowanie gniazd;  rysowanie, malowanie, konstruowanie ptaków wg pomysłów dzieci itp.);
  • „ Co to jest gleba?” – wyjaśnienie pojęcia; Komu i do czego jest potrzebna? – burza mózgów;
  • „Zanieczyszczenia gleby i sposoby jej ochrony” – pogadanki, prelekcje, filmy itp.;
  • Prace w ogrodzie przedszkolnym: sianie i sadzenie kwiatów, warzyw na wyznaczonych rabatach i klombach – pielęgnacja i obserwacja wzrostu roślin;
  • Obchody Międzynarodowego Dnia Ziemi (22 kwietnia) – udział w akcji „GODZINA DLA ZIEMI” - przygotowanie i umieszczenie w widocznych miejscach plakatów informujących o organizowanej akcji;
  • Wystawka prac z okazji obchodów Dnia Ziemi;
  • Zabawy w plenerze – obserwacje przyrodnicze (z wykorzystaniem lup) owadów, roślin;
  • Dzień Niezapominajki – 15 maja;
  • „Co to jest powietrze?” – poszukiwanie odpowiedzi;
  • „Szukaj wiatru w polu” - zabawy z wiatrem, eksperymenty, doświadczenia;
  • „Chore powietrze” – zapoznanie z przyczynami zanieczyszczenia powietrza i sposobami jego ochrony; 
  • Dzień Ochrony Środowiska (5 czerwca);
  • Wycieczka całodniowa do gospodarstwa agroturystycznego (lub innego miejsca przyrodniczego) - poznawanie zwierząt hodowanych na wsi oraz wyrobów z własnej ekologicznej hodowli; zabawy na łonie natury;
  • „Eko piknik” z udziałem rodziców z okazji Dnia Dziecka, Święta Rodziny itp.