DZIELNICOWY PROGRAM EDUKACJI EKOLOGICZNEJ "OD NAJMŁODSZYCH LAT Z EKOLOGIĄ ZA PAN BRAT"
W tym roku szkolnym nasze przedszkole będzie brało udział w programie ekologicznym skierowanym do wszystkich przedszkolaków, co łączy się ściśle z innymi podejmowanymi przez nas działaniami związanymi z edukacją w terenie (realizacja projektu Erasmus+ Blossoming Outdoors oraz Active Learning Outdoors - Implementing Forrest School Approach).
Założenia programu
Dzieci są aktywnymi obserwatorami tego, co się wokół nich dzieje i nie mają jeszcze wykształconych złych przyzwyczajeń. Nabywanie przez dziecko świadomości ekologicznej, odpowiedzialnego działania na rzecz ochrony i poprawy środowiska człowieka, wymaga systematycznego i celowego działania nauczyciela.
Program „Od najmłodszych lat z ekologią za pan brat" przeznaczony jest dla dzieci w wieku 5-6 lat, uczęszczających do wolskich przedszkoli w roku szkolnym 2020/2021.
Zawarte w programie treści zostały podzielone na propozycje/tematykę działań planowanych w kolejnych miesiącach. Mogą być one jednak realizowane w dowolnej kolejności i modyfikowane przez nauczycieli, którzy zechcą wnieść do niego własne pomysły.
Należy umożliwić dzieciom, na różnych poziomach, poszerzanie i pogłębianie wiadomości zgodnie z ich wzrastającymi możliwościami intelektualno – percepcyjnymi. Dobierać metody i formy w taki sposób, aby zajęcia i podejmowane działania były ciekawe, pobudzały do myślenia, poszukiwania, a przede wszystkim do działania.
Założenia oraz proponowane działania w programie „Od najmłodszych lat z ekologią za pan brat" są zgodne z podstawą programową wychowania przedszkolnego zawartą w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r.
Cele główne:
- Rozbudzanie u dzieci zainteresowań przyrodniczych; dostrzeganie i poznawanie piękna otaczającej nas przyrody;
- Kształtowanie i podejmowanie działań na rzecz ochrony środowiska w tym kształtowanie postawy ekologicznej;
- Poszerzenie oferty dydaktycznej wolskich oddziałów przedszkolnych;
- Integrowanie wolskich środowisk oświatowych.
Cele szczegółowe programu:
- Uświadomienie znaczenia i piękna otaczającego środowiska naturalnego;
- Zdobywanie, pogłębianie i utrwalanie wiadomości na temat życia roślin i zwierząt;
- Rozwijanie poczucia troski i odpowiedzialności o obecną i przyszłą jakość życia (stan środowiska przyrodniczego) na Ziemi;
- Aktywne uczestnictwo w poznawaniu przyrody poprzez bezpośrednią obserwację, eksperymentowanie, poszukiwanie; formułowanie wniosków i spostrzeżeń;
- Zapoznanie z przyczynami i skutkami zanieczyszczenia środowiska (wód, powietrza, gleby);
- Zapoznanie z zasadami i sposobami ochrony środowiska przyrodniczego (i rozumienie konieczności ich przestrzegania);
- Włączanie w akcje i działania proekologiczne;
- Kształtowanie właściwych nawyków (oszczędzanie wody, energii, segregowanie odpadów – w celu recyklingu, itp.);
- Wdrażanie do podejmowania działań ekologicznych w najbliższym otoczeniu i we własnym życiu;
- Stwarzanie możliwości oddziaływania poprzez edukację dzieci na inne osoby (członków rodzin dzieci, innych ludzi);
- Poszerzanie zasobu słownictwa o znaczeniu przyrodniczo-ekologicznym;
- Wdrażanie do wyrażania swojego rozumienia świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w najbliższym otoczeniu za pomocą komunikatów werbalnych i pozawerbalnych: tańca, ruchu, impresji plastycznych, technicznych, teatralnych;
- Wspieranie wszechstronnego rozwoju dziecka.
Warunki realizacji programu:
Zajęcia z edukacji ekologicznej powinny odbywać się cyklicznie - jeden raz w tygodniu (w wyznaczonym na stałe dniu).
Formy i metody realizacji programu:
- Zadania praktyczno-badawcze (sadzenie i pielęgnacja roślin – np. w kąciku przyrody w sali, ogrodzie przedszkolnym);
- Gry i zabawy dydaktyczne w terenie;
- Wyjścia i wycieczki (park, las, różne instytucje np. Muzeum Jeździectwa i Łowiectwa);
- Organizowanie spotkań z ekspertami (przedstawicielami instytucji), których praca związana jest ze środowiskiem przyrodniczym i jej ochroną;
- Przekazy literackie: opowiadanie, wiersze itp.;
- Zabawy tematyczne, dydaktyczne, badawcze, eksperymenty;
- Pogadanki, dyskusje, „burza mózgów”;
- Zabawy i zajęcia o tematyce przyrodniczej i ekologicznej z wykorzystaniem środków multimedialnych (filmy, tablica interaktywna, różnego rodzaju programy komputerowe, magiczny dywan - podłoga interaktywna, itp.);
- Zabawy z piosenką o treści ekologicznej, przyrodniczej;
- Udział w ogólnopolskich akcjach i działaniach na rzecz ochrony środowiska;
- Promowanie przez przedszkola działań na rzecz ochrony środowiska np. poprzez przygotowywanie i prezentację przedstawień o treści przyrodniczej i ekologicznej; (np. dla dzieci z innych przedszkoli szkół, rodziców);
- Przygotowywanie i umieszczanie w widocznych miejscach tzw. EKO – plakatów, stworzenie EKO – kącików/ EKO- tablic;
- Przygotowywanie konkursów dla dzieci o tematyce przyrodniczej i ekologicznej;
- Spotkania, warsztaty, szkolenia dla nauczycieli realizujących program;
- Fotorelacje placówek z realizacji programu na stronach Urzędu Dzielnicy Wola oraz własnych;
- Realizacja projektu badawczego „Ekologia”;
- Zorganizowanie wewnątrzprzedszkolnych konkursów dla dzieci i rodziców: plastycznych, recytatorskich, wokalnych w dowolnym terminie (do wyboru);
- „Ekologiczna choinka” w Urzędzie Dzielnicy Wola – ekologiczne ozdoby choinkowe przygotowane przez dzieci z wolskich placówek oświatowych;
- „Eko – moda na Balu Ekologa” – Powitanie Wiosny w OSIR;
- Dzielnicowy Konkurs Plastyczny „Coś ciekawego z materiału odpadowego” – kwiecień 2021;
- „Dzień Wolskiego Ekologa” – rejonowe zabawy terenowe podsumowujące realizację całorocznych działań (dyplom, odznaka „Wolski Ekolog”) – 21 maj 2021 r.
- Spacer w najbliższej okolicy przedszkola w celu obserwacji i poszukiwania pojemników do recyklingu;
- Udział w ogólnopolskiej akcji SPRZATANIE ŚWIATA (24 września) - porządkowanie ogrodu przedszkolnego i najbliższej okolicy;
- Utworzenie wspólnie z dziećmi „KODEKSU – MAŁEGO EKOLOGA” – prawa i obowiązki;
- Organizowanie w przedszkolu zbiórki np. makulatury, baterii, zakrętek itp.;
- Utworzenie w ogrodzie przedszkolnym KOMPOSTOWNIKA – wykorzystywanie odpadów organicznych;
- Organizowanie zabaw i zajęć plastycznych z wykorzystaniem surowców wtórnych;
- Spacery i wycieczki po najbliższej okolicy przedszkola – obserwacja jesiennej przyrody;
- Gromadzenie w kącikach przyrody tzw. „Darów Jesieni” (dary lasu, warzywa, owoce);
- „Zdrowie na talerzu” – zajęcia kulinarne z wykorzystaniem sezonowych warzyw lub owoców;
- Wykorzystywanie materiału przyrodniczego do zajęć dydaktycznych wg pomysłu nauczyciela (np. prac plastycznych, zabaw matematycznych – przeliczanie, porównywanie, klasyfikowanie, zabaw muzyczno-rytmicznych itp.);
- Spacer do parku, lasu – zapoznanie z zasadami właściwego zachowywania się w parku, lesie;
- Obchody Święta Drzewa (10 października) – np. posadzenie drzewka w ogrodzie przedszkolnym;
- Znaczenie lasów i drzew w życiu zwierząt i ludzi;
- „Lasy w niebezpieczeństwie!” – zapoznanie ze sposobami ochrony drzew; Eksperyment „Jak powstaje papier czerpany?”;
- Las – dom ptaków i zwierząt - przygotowania zwierząt do zimy;
- Udział w zajęciach o tematyce przyrodniczej i ekologicznej organizowanych przez różne instytucje np. w Muzeum Jeździectwa i Łowiectwa;
- Parki, rezerwaty – wyjaśnienie pojęć; zapoznanie z wybranymi chronionymi gatunkami roślin i zwierząt;
- Spacery w najbliższej okolicy przedszkola – obserwacja zmian zachodzących w zimowym krajobrazie;
- Podejmowanie działań na rzecz pomocy zwierzętom:
- „Poznajemy gości zimowej stołówki” – poznanie ptaków zimujących w Polsce, zakładanie karmników; dokarmianie ptaków podczas złych warunków atmosferycznych;
- Organizacja zbiórki karmy i potrzebnych rzeczy dla zwierząt ze schronisk;
- „Choinka dla zwierząt” – wycieczka do Puszczy Kampinoskiej;
- „Ekologiczna choinka” – wykonanie ozdób choinkowych z naturalnych surowców (lub wtórnych);
- „Skąd bierzemy prąd?” – poznawanie źródeł pozyskiwania energii i rodzajów elektrowni;
- Zasady oszczędzania energii (np.: ciepło – zakręcanie kaloryferów podczas wietrzenia, energia świetlna - używanie energooszczędnych żarówek, wyłączanie urządzeń na tzw. standy (czuwaniu); fotowoltaika, paliwo ekologiczne – z odpadów, odłączanie z kontaktów zbędnych urządzeń elektrycznych, oświetlanie wybranych miejsc na czujniki tzw. fotokomórki itp.);
- „Energia w naszym przedszkolu” – spacer po pomieszczeniach przedszkolnych w poszukiwaniu urządzeń działających na prąd; wdrażanie do poszanowania energii elektrycznej;
- Teatrzyk cieni – eksperymentowanie ze światłem;
- „Woda w różnej postaci” - zapoznanie z różnymi stanami skupienia wody (śnieg, lód, para, ciecz); doświadczenia ze śniegiem, lodem - zwrócenie uwagi na zanieczyszczenia;
- „Komu i do czego potrzebna jest woda?” – poznawanie znaczenia wody w życiu człowieka, roślin i zwierząt;
- „Dlaczego pada deszcz?” - poznanie obiegu wody w przyrodzie. Wyjaśnianie pojęcia „kwaśny deszcz” i jego negatywnego skutku;
- „Chore rzeki i jeziora” - zapoznanie z przyczynami zanieczyszczenia wód i sposobami jej ochrony oraz jej oczyszczania;
- „Kącik małego badacza” – zabawy badawcze z wodą (rozpuszczanie różnych substancji w wodzie, barwienie wody, parowanie i skraplanie, „co pływa, co tonie”, krystalizacja soli i cukru itp.);
- Zabawy na śniegu i lodzie – przestrzeganie bezpieczeństwa zabaw;
- „Oszczędzamy wodę” – poznanie sposobów oszczędzania; projektowanie plakietek, umieszczanie ich przy kranach w przedszkolu i domu;
- Światowy Dzień Dzikiej Przyrody (3 marca);
- „W poszukiwaniu wiosny” – spacery w najbliższej okolicy, obserwacja przyrody;
- „Wiosna na parapecie” – założenie hodowli roślin: siane rzeżuchy, owsa, kwiatów, sadzenie cebuli itp.; pielęgnacja oraz obserwacja wzrostu roślin;
- „Czego do życia potrzebuje roślina?” – eksperymenty i doświadczenia z wodą i światłem;
- Obchody Pierwszego Dnia Wiosny - przygotowanie „EKOLOGICZNEJ MARZANNY” (z odpadów, surowców wtórnych);
- Międzynarodowy Dzień Ptaków (1 kwietnia) - poszukiwanie i obserwacja ptaków w ogrodzie przedszkolnym, poznanie wyglądu i nazw wybranych ptaków, ich zwyczajów, jesienne migracje, wiosenne przyloty, budowanie gniazd; rysowanie, malowanie, konstruowanie ptaków wg pomysłów dzieci itp.);
- „ Co to jest gleba?” – wyjaśnienie pojęcia; Komu i do czego jest potrzebna? – burza mózgów;
- „Zanieczyszczenia gleby i sposoby jej ochrony” – pogadanki, prelekcje, filmy itp.;
- Prace w ogrodzie przedszkolnym: sianie i sadzenie kwiatów, warzyw na wyznaczonych rabatach i klombach – pielęgnacja i obserwacja wzrostu roślin;
- Obchody Międzynarodowego Dnia Ziemi (22 kwietnia) – udział w akcji „GODZINA DLA ZIEMI” - przygotowanie i umieszczenie w widocznych miejscach plakatów informujących o organizowanej akcji;
- Wystawka prac z okazji obchodów Dnia Ziemi;
- Zabawy w plenerze – obserwacje przyrodnicze (z wykorzystaniem lup) owadów, roślin;
- Dzień Niezapominajki – 15 maja;
- „Co to jest powietrze?” – poszukiwanie odpowiedzi;
- „Szukaj wiatru w polu” - zabawy z wiatrem, eksperymenty, doświadczenia;
- „Chore powietrze” – zapoznanie z przyczynami zanieczyszczenia powietrza i sposobami jego ochrony;
- Dzień Ochrony Środowiska (5 czerwca);
- Wycieczka całodniowa do gospodarstwa agroturystycznego (lub innego miejsca przyrodniczego) - poznawanie zwierząt hodowanych na wsi oraz wyrobów z własnej ekologicznej hodowli; zabawy na łonie natury;
- „Eko piknik” z udziałem rodziców z okazji Dnia Dziecka, Święta Rodziny itp.